Wat doet u bij stroomuitval?

Geplaatst op dinsdag 12 februari 2019

Elektriciteit, verwarming, licht, internet... We vinden het de normaalste zaak van de wereld. Nutsvoorzieningen horen bij het dagelijks leven, maar we zijn er ook van afhankelijk. Het uitvallen van één of meer voorzieningen kan flinke overlast geven. De overheid en nutsbedrijven hebben noodplannen klaarliggen. Maar hoe goed bent u zelf voorbereid?

U herinnert zich vast de grote stroomstoring in december 2007 nog, maar ook kleinere stroomstoringen in de afgelopen jaren. Stroomuitval leidt tot ongemakken die groter worden als de storing langer duurt. Bij een grote stroomstoring zitten duizenden huishoudens tegelijk zonder elektriciteit. Ook de verwarming en het water kunnen uitvallen.

Uitval van stroom leidt tot kettingreactie

Stroomuitval leidt vaak tot computerstoringen. De gevolgen zijn ingrijpend, omdat veel sectoren afhankelijk zijn van ICT. Communicatieverbindingen vallen weg, betalingsverkeer is onmogelijk en bedrijven en dienstverleners zijn onthand. Een plaatselijke storing veroorzaakt al snel een kettingreactie. Zo sluiten winkels bij langdurige stroomuitval vaak hun deuren en liggen voorzieningen stil.

Bereidt u voor…

Maar wat als de stroom echt enkele dagen uitvalt? Heeft u bijvoorbeeld wel voldoende houdbaar eten en drinken in huis? En contant geld, want de pinautomaten gaan buiten werking. En waar halen we onze informatie vandaan als de wifi stopt en de telecommasten ook nog eens uitvallen? Gelukkig kunt u zelf al veel doen om uzelf voor te bereiden en de gevolgen te beperken. Het eerste advies is om dit onderwerp eens bespreekbaar te maken aan de keukentafel met uw familie of vrienden. En verder?

  • Noteer belangrijke telefoonnummers: het Nationaal Storingsnummer 0800 9009 (gratis) en het storingsnummer van uw stroomleverancier.
  • Zorg dat u een noodpakket in huis heeft. Een noodpakket samenstellen is makkelijk en niet duur. De meeste spullen heeft u waarschijnlijk zelfs al in huis. Op www.crisis.nl vindt u meer informatie over dit pakket.
  • Stel uw telefoon juist in voor NL-Alert.
  • Als u echt afhankelijk bent van stroom, kunt u een noodaggregaat aanschaffen.
  • Kijk om naar familie, vrienden of buren die zich minder goed kunnen redden.
  • Heeft u zelf een beperking of bent u hulpbehoevend? Vraag of familie, vrienden of buren u willen helpen.

Kijk voor meer informatie op de website van de VRGZ http://www.vrgz.nl/wat-te-doen/uitval-stroom/.