Meest gestelde vragen gemeenteraadsverkiezingen

Mag ik stemmen?

U mag stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • u heeft de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander land  van de EU. Of u heeft een geldige verblijfsvergunning en verblijft  minimaal 5 jaar legaal in Nederland
  • u bent 18 jaar of ouder
  • u woont in een Nederlandse gemeente

U mag stemmen voor het raadgevend referendum als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • u heeft de Nederlandse nationaliteit
  • u bent 18 jaar of ouder
  • u woont in een Nederlandse gemeente

Wat heb ik nodig om te stemmen?

U heeft voor de verkiezingen op 21 maart een stempas nodig. En een legitimatiebewijs dat niet langer dan vijf jaar is verlopen. Voor het raadgevend referendum heeft u een aparte stempas nodig.

Wanneer ontvang ik mijn stempas?

Uiterlijk 7 maart 2018 ontvangt u de stempas, waarmee u overal in onze gemeente uw stem kunt uitbrengen. De stempas toont aan dat u mag stemmen. Zonder de stempas kunt u uw stem niet uitbrengen. Vergeet u daarom uw stempas niet mee te brengen als u gaat stemmen? Neem bij het stemmen ook een identiteitsbewijs mee (bijvoorbeeld paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). U bent verplicht dit te tonen aan de voorzitter van het stembureau.

Mag u stemmen voor de gemeenteraad en het referendum, dan ontvangt u dus twee stempassen.

Ik heb maar één stempas ontvangen. Klopt dat?

Dat kan. Voor de gemeenteraadsverkiezingen mogen meer mensen stemmen dan voor het raadgevend referendum. 

Ik ben mijn stempas kwijt. Kan ik toch stemmen?

Zonder een stempas kunt u uw stem niet uitbrengen. Het is daarom van groot belang dat u de stempas(sen) niet vergeet mee te nemen. Mocht u een stempas kwijtraken dan kunt u, uiterlijk dinsdag 20 maart 2018 tot 12.00 uur, een vervangende stempas aanvragen op het gemeentehuis bij de afdeling burgerzaken. Mocht u alsnog uw ‘oude’ stempas terugvinden dan kunt u daarmee niet stemmen; dat kan alleen met de nieuwe stempas.

Mijn identiteitsbewijs is verlopen. Kan ik toch stemmen?

Een Nederlands legitimatiebewijs mag, om te kunnen stemmen, op de dag van de stemming maximaal vijf jaar verlopen zijn. Het identiteitsbewijs mag dus geldig zijn tot en met 21 maart 2013 of elke latere datum. Als identiteitsbewijs gelden:

  • Nederlandse paspoorten, rijbewijzen of identiteitskaarten
  • Paspoorten, rijbewijzen of identiteitskaarten uitgegeven door lidstaten van de Europese Unie en Liechtenstein, IJsland en Noorwegen
  • Nederlandse verblijfsdocumenten
  • Nederlandse documenten voor geprivilegieerden


Is uw identiteitsbewijs verlopen en wilt u toch uw stem uitbrengen? Vraag dan voor woensdag 8 maart 2018 een nieuw identiteitsbewijs aan bij de gemeente.

Waar kan ik stemmen?

Onze gemeente kent 19 stemlokalen en één mobiel stembureau. U mag met uw stempassen overal in onze gemeente stemmen. Hier ziet u een overzicht van onze stemlokalen.

  • Stadhuis/In de Roos, Markt 10-12, Zaltbommel
  • Cultureel Café Brede school “de Waluwe”, Pr Clausstraat 2, Zaltbommel
  • Brandweerkazerne, Steenweg 81, Zaltbommel
  • Wijkcentrum “de Grote Aak”, J. van Oldenbarneveldtstr 2, Zaltbommel
  • Brede school, de Zandkampen 48, Zaltbommel
  • Wijkcentrum “De Schans”, De Poort 1, Zaltbommel
  • Dagcentrum De Harmonika, Nieuwe Tijningen 9, 5301 DA Zaltbommel
  • Pand 9, Van Heemstraweg 9, 5301 PA Zaltbommel
  • Dorpshuis Kerkwijk, Achterstraat 4, Kerkwijk
  • Kerkelijk centrum Eben Haëzer, de Kosterijstraat 2, Bruchem
  • Zorgcentrum ’t Slot, Ridderhof 1, Gameren
  • Zalencentrum “Gambora”, Middelkampseweg 2, Gameren
  • Ons Trefpunt, Kerkstraat 7, Nieuwaal
  • Dorpshuis `de Gaarde`, Schoolstraat 8, Nederhemert
  • Huis Brakel, Dwarssteeg 2, Brakel
  • De Wilhelminahof, Wilhelminalaan 13, Brakel
  • Dorpshuis Podarwic, Burg. Posweg 1a, Poederoijen
  • Dorpshuis Den Ham, Burg Hobolaan 1b, Zuilichem
  • Dorpshuis ’t Gement, Donkerstraat 19, Aalst

Welke stemlokalen zijn toegankelijk voor mindervaliden?

Alle stemlokalen zijn toegankelijk voor mindervaliden, behalve ons mobiele stembureau.

Wat zijn de openingstijden van de stemlokalen?

De stemlokalen zijn geopend van ’s ochtends 07.30 uur tot ’s avonds 21.00 uur. Het mobiele stembureau heeft afwijkende openingstijden.

Rijdt ook dit jaar de rode Stembus rond?

Jazeker! Wat is er nu leuker dan stemmen in onze enige echte Stembus?

Wat zijn de locaties van de rode Stembus?

De route van de Stembus is als volgt:

  • 00.00 – 01.00 uur   Markt Zaltbommel
  • 06.30 – 08.30 uur   NS Station Zaltbommel
  • 08.45 – 09.45 uur   Parkeerterrein sporthal de Ring
  • 10.00 – 10.30 uur   Markt Zaltbommel
  • 11.00 – 13.00 uur   Weko Delwijnen
  • 13.30 – 14.00 uur   Bern
  • 14.30 – 15.00 uur   Speeltuin Nederhemert-Zuid
  • 15.30 – 16.30 uur   Plein tegenover MCD Aalst
  • 17.00 – 18.00 uur   NS station Zaltbommel
  • 18.15 – 19.15 uur   Parkeerterrein sporthal de Ring
  • 19.30 – 21.00 uur   Markt Zaltbommel

Ik wil graag stemmen in de Stembus. Wat heb ik daarvoor nodig?

U heeft voor de verkiezingen op 21 maart een stempas nodig. En een legitimatiebewijs dat niet langer dan vijf jaar is verlopen. Om te kunnen stemmen in de rode mobiele Stembus heeft u niks extra’s nodig.

Kan iemand anders voor u stemmen?

Bent u verhinderd op 21 maart, vraag dan iemand anders om voor u te stemmen. Dat kan op twee manieren:

  • Onderhandse volmacht

Iedereen die ook in de gemeente Zaltbommel woont en zelf een stempas heeft ontvangen, kan voor u stemmen. Vul de achterkant van uw beide stempassen in. Geef de ingevulde stempassen en een kopie van uw identiteitsbewijs mee.

  • Schriftelijke volmacht

Staat degene die voor u gaat stemmen op 5 februari 2018 ook in onze gemeente ingeschreven en ontving de gemachtigde zelf ook een stempas? Dan kunt u uiterlijk 16 maart een schriftelijke volmacht aanvragen. Vul hiervoor het formulier ‘Verzoek om bij volmacht te stemmen’ in.

Kan ik in een andere gemeente stemmen?

Alleen voor het referendum kunt u in een andere gemeente stemmen. U heeft hiervoor een kiezerspas nodig. Zo’n kiezerspas kunt u verkrijgen door met de stempas van het referendum naar het gemeentekantoor te gaan. Daar wordt uw stempas ingenomen en ontvangt u een kiezerspas. Met een kiezerspas voor het referendum kunt u dan gaan stemmen in elk willekeurig stemlokaal binnen Nederland.

Hoe vraag ik een kiezerspas aan?

Een kiezerspas kunt u mondeling of schriftelijk aanvragen bij het gemeentehuis. Neem bij het mondeling aanvragen uw stempas voor het referendum mee naar het gemeentehuis. Het mondeling aanvragen van kiezerspassen kan tot uiterlijk dinsdag 20 maart 2018, 12.00 uur.

U kunt ook schriftelijk een verzoek doen voor een kiezerspas. De hiervoor benodigde formulieren kunt u afhalen bij het team Burgerzaken. U kunt het formulier 'verzoek om een keizerspas' ook downloaden. De schriftelijke aanvraag moet uiterlijk vrijdag 16 maart 2018 door de gemeente zijn ontvangen. Uw stempas van het referendum moet u bijvoegen. U ontvangt daarna een kiezerspas voor alleen deze stemming.

Is er ook een Stemwijzer?

Ja, vanaf 19 februari 2018 kunt u gebruik maken van de stemhulp MijnStem.

Waar vind ik meer informatie over het referendum?

Informatie over het raadgevend referendum vindt u op www.referendumwiv2017.nl.

Wat zijn de openingstijden van de afdeling Publiekszaken?

De organisatie van de verkiezingen is in handen van de afdeling Publiekszaken. De afdeling Publiekszaken is geopend van maandag tot en met donderdag van 09.00 uur tot 16.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur.