Uittreksel of akte

Een uittreksel aanvragen kan direct online met uw DigiD. In de basisregistratie personen (BRP) staan persoonsgegevens geregistreerd van iedereen die binnen de gemeente woont. Uit de BRP verstrekken wij verschillende uittreksels en verklaringen.

In de BRP staan bijvoorbeeld adresgegevens en gegevens over een eventueel huwelijk, nationaliteit, ouders en kinderen. Instanties kunnen u soms om een uittreksel vragen. Bijvoorbeeld als u zich inschrijft voor een cursus.

Gegevens BRP

Het is van belang dat de juiste en volledige gegevens in de BRP staan. Het uittreksel is niet geldig als de gegevens erop  niet meer kloppen. Twijfelt u? Neem dan contact op met de gemeente, via telefoonnummer 14 0418.

Soorten uittreksels en afschriften

Er bestaan meerdere soorten uittreksels:

  • Uittreksel BRP
  • Afschrift van de geboorteakte
  • Afschrift van de akte van huwelijk of echtscheiding
  • Afschrift van de overlijdensakte
  • Bewijs van in leven zijn (Attestatie de Vita)

Let op: een afschrift van de geboorteakte wordt vaak verward met een uittreksel BRP. Twijfelt u? Neem dan contact op met de gemeente.

Kosten uittreksels en afschriften

  • Uittreksel BRP: € 8,00
  • Afschrift akte: € 12,90
  • Bewijs van in leven zijn (Attestatie de Vita): € 8,00

Is een uittreksel nodig voor een pensioenfonds? Dan is de verstrekking ervan gratis. Hiervoor toont u wel een schriftelijk bewijs van het pensioenfonds.

Aanvragen uittreksel of afschrift

Maak een afspraak

U vraagt een uittreksel of afschrift aan op het gemeentekantoor. Maak hiervoor gemakkelijk direct online een afspraak. U kiest zelf een tijdstip tijdens onze openingstijden. Komt u op afspraak? Dan wordt u vrijwel direct geholpen.

Direct online aanvragen

Een Bewijs van in leven zijn, kunt u alleen aanvragen op het gemeentekantoor. De andere uittreksels en verklaringen vraagt u ook direct online (met DigiD) aan.

Schriftelijk aanvragen

Schriftelijk aanvragen kan per brief of met het aanvraagformulier uittreksel BRP (PDF, 86 kB). U print het formulier, vult het in en stuurt het per post naar Postbus 10.002, 5300 DA Zaltbommel.

Let op: Een afschrift van de akte is alleen aan te vragen in de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond.

Waarom niet per mail?
De meeste mensen beschikken thuis niet over een beveiligde internetverbinding. U mailt bijvoorbeeld met een gratis e-mailadres van hotmail, gmail, planet of upc. Het is onverstandig om persoonlijke gegevens via een niet beveiligde internetverbinding te versturen, want hackers kunnen dan gemakkelijk hun slag slaan. Totdat u dit formulier via een beveiligde internetverbinding in kunt vullen, vragen wij u dus om dit formulier per post naar ons terug te sturen of het bij ons langs te brengen om identiteitsfraude te voorkomen. Wilt u het toch per mail versturen? Dat mag, maar is op uw eigen risico. Onze excuses voor het ongemak!

Waar heeft u een uittreksel voor nodig?

Het is van belang dat wij weten waar u het uittreksel voor nodig heeft. De medewerkers van de gemeente zorgen dan voor  de juiste gegevens op het uittreksel.

Internationaal uittreksel

Gebruikt u het uittreksel of de verklaring voor het buitenland, dan vraagt u een internationale versie aan. Deze is dan meertalig.