Lees pagina voor

Huishoudelijke hulp

Hebt u door door ziekte, beperkingen of ouderdomsgerelateerde klachten moeite met het huishouden? Misschien kunt u hulp bij het huishouden krijgen van de gemeente.

Wat kunt u zelf doen?

We kijken eerst naar wat u zelf nog kunt en welke hulp er in uw omgeving mogelijk is.
Denk aan hulp van familie, buren of vrijwilligers, of aan het inhuren van particuliere hulp. Er zijn ook makkelijke oplossingen, zoals een boodschappenservice of maaltijdvoorziening.

Melding bij de gemeente

Is dat niet genoeg? Dan kunt u een telefonische melding doen bij de WMO consulent via 140418, bereikbaar maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 12.30 uur. De Wmo-consulent bespreekt dan met u uw situatie, meestal met een huisbezoek. Samen kijken we welke ondersteuning het beste past. Soms kan dit huishoudelijke hulp via de Wmo zijn.

Huishoudelijke hulp via de Wmo is er dus alleen als u het echt niet zelf of met hulp uit uw netwerk kunt oplossen.

Wachtlijst

Het is belangrijk om te weten dat er in onze gemeente een tekort is aan personeel bij de zorgaanbieders. Dit kan betekenen dat het langer duurt voordat er iemand beschikbaar is. Of dat u tijdelijk minder uren hulp krijgt dan u gewend bent. De Wmo-consulent bespreekt dit altijd met u.

Regeling Grote Schoonmaak

Wilt u uw huis eens extra goed laten schoonmaken?
Met de Regeling Grote Schoonmaak kunt u twee keer per jaar extra huishoudelijke hulp krijgen tegen een kleine vergoeding.
U kunt de regeling gebruiken in het voorjaar (1 februari t/m 31 mei) of in het najaar (1 september t/m 31 december).
Hiervoor neemt u contact op met uw eigen zorgaanbieder.

Hoe werkt het?

Veelgestelde vragen huishoudelijke hulp

Wat doe ik als mijn indicatie/contract afloopt?

Huishoudelijke hulp valt onder de Wmo. Als de indicatie bijna afloopt, moet u dit zelf op tijd melden bij de Wmo-consulenten van de gemeente. Dit kan meestal telefonisch.

De consulent bespreekt samen met u uw huidige situatie. We kijken altijd eerst weer naar wat u zelf kunt doen en welke hulp er mogelijk is in uw omgeving, zoals mantelzorg, het vrijwilligersnetwerk of particuliere hulp. Pas als dit niet voldoende is, kan de gemeente ondersteuning bieden en kan de huishoudelijke hulp verlengd worden. Soms is hiervoor een huisbezoek nodig.

Kan de gemeente mijn contract huishoudelijke hulp opzeggen?

Huishoudelijke hulp valt onder de Wmo. De gemeente zegt uw hulp niet zomaar op. Als uw indicatie afloopt, kijken we altijd samen met u naar de huidige situatie.

Waar kan ik terecht met klachten over de huishoudelijke hulp?

Bent u niet tevreden over uw huishoudelijke hulp? Bespreek dit eerst met de hulp zelf. Vaak helpt een goed gesprek al veel.
Helpt dat niet? Neem dan contact op met de zorgaanbieder die de hulp levert. Samen kijkt u naar een oplossing.
Komt u er niet uit of blijft u ontevreden? Neem dan contact op met de Wmo-consulenten van de gemeente. We denken met u mee en kijken wat er nodig is. Daarbij houden we rekening met wat u zelf of met hulp van familie, vrienden of buren kunt doen.

Hoe zit het met de vaste eigen bijdrage?

Voor alle Wmo-voorzieningen betaalt u een vaste eigen bijdrage. Dit heet het abonnementstarief Wmo. In 2025 is dit € 21,- per maand per huishouden. U betaalt dit bedrag aan het CAK, niet aan de zorgaanbieder.

De eigen bijdrage geldt vanaf het moment dat u een voorziening van de gemeente krijgt. Het maakt niet uit hoeveel hulp u ontvangt of hoe vaak de hulp bij u langskomt. Ook als u tijdelijk geen hulp krijgt, loopt de eigen bijdrage gewoon door.

Voor vragen over de eigen bijdrage kunt u terecht bij het CAK via www.hetcak.nl (Deze link gaat naar een externe website).
.