Identiteitskaart

Een identiteitskaart vraagt u op afspraak aan bij de gemeente. U kunt uw identiteitskaart 5 werkdagen na de aanvraag weer persoonlijk ophalen. U betaalt de kosten bij de aanvraag.

Een identiteitskaart voor volwassenen is 10 jaar geldig, een identiteitskaart voor kinderen tot 18 jaar is 5 jaar geldig.

Nieuw: Nederlandse identiteitskaart met inlogfunctie DigiD

Vanaf maandag 4 januari 2021 wordt de Nederlandse identiteitskaart uitgegeven met een inlogfunctie voor DigiD. Dit betekent dat u na activatie in de DigiD app met uw identiteitskaart kunt inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of pensioenfonds. Door op deze manier in te loggen, kunt u gegevens inzien die extra gevoelig zijn, zoals medische gegevens. U vindt meer informatie op de website van DigiD.

Afspraak maken

U vraagt een identiteitskaart aan op het gemeentekantoor. Plan uw afspraak en kies zelf een tijdstip tijdens de openingstijden:

Afspraak identiteitskaart

Meenemen

  • alle paspoorten en ID-kaarten die u in uw bezit heeft. Ook als ze zijn verlopen
  • een goed gelijkende pasfoto. Let u op de eisen?
  • een bankpas of contant geld. U betaalt meteen bij de aanvraag
  • bij kinderen jonger dan 12 neemt u een schriftelijke toestemming van beide ouders of voogd mee. Dit kan online via  ‘indienen toestemmingsformulier’. Wij hebben de toestemming dan meteen beschikbaar bij uw afspraak. Let op: uw toestemming is 28 dagen geldig. Binnen deze tijd moet het kind de identiteitskaart aanvragen.
    Heeft u geen DigiD? Gebruik dan dit toestemmingsformulier (PDF, 440.8 kB) en neem deze geprint en ondertekend mee.
    Van alle personen die dit formulier ondertekenen moet een (kopie van een) geldig legitimatiebewijs worden meegebracht. Neem ook uw kind mee.

Indienen toestemmingsformulier

Pasfoto-automaat

In de publiekshal staat een pasfoto-automaat. Een pasfoto kost 7,00 euro. U kunt alleen contant en gepast betalen. Geld wisselen is niet mogelijk. De pasfoto-automaat is niet geschikt voor kinderen onder de 8 jaar.

Kosten

Product Prijs Geldigheidsduur
identiteitskaart tot 18 jaar €32,00 5 jaar
identiteitskaart vanaf 18 jaar €60,00 10 jaar
spoedtoeslag €50,00  

Spoedprocedure

Heeft u uw identiteitskaart snel nodig, dan kunt u een spoedaanvraag doen.
Als u de identiteitskaart vóór 12.30 uur aanvraagt, kan het document de volgende werkdag in principe worden opgehaald. De gemeente kan niet garanderen dat uw identiteitskaart de volgende dag geleverd is. Voor een spoedaanvraag betaalt u extra.

Identiteitskaart kwijt of gestolen

U hoeft geen aangifte meer te doen van vermissing bij de politie. U doet meteen aangifte van uw verloren of gestolen identiteitsbewijs bij de gemeente. Vraag een nieuwe identiteitskaart aan en bel met 14 0418 of mail naar kcc@zaltbommel.nl. Vraagt u geen nieuwe identiteitskaart aan, dan moet u het formulier verklaring vermissing reisdocument invullen. U heeft hiervoor uw DigiD nodig. Dit formulier en meer informatie vindt u op de pagina vermissing reisdocument.

Valse meldingen pakken we streng aan. Bij vermoeden van misbruik verwijzen we de aanvrager door naar de politie voor nader onderzoek.

Reizen met kinderen

Reist u met uw kind/kinderen naar het buitenland? En heeft u een andere achternaam? Dan kan dit problemen opleveren bij de paspoortcontrole op het vliegveld. Bij de paspoortcontrole moet u met een toestemmingsformulier aantonen dat u de vader of moeder bent of het ouderlijk gezag heeft. Meer informatie over ‘reizen met kinderen’ vindt u op de website van de Rijksoverheid.

Let op: Na de Brexit kunt u niet meer met een ID-kaart naar het Verenigd Koninkrijk reizen

Als gevolg van de Brexit kan vanaf 1 oktober 2021 alleen nog met een paspoort naar het VK worden gereisd. Een identiteitskaart is dan niet meer geldig. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid.

?>