Betalen gemeentelijke belastingen

De aanslag gemeentelijke belastingen (onroerende zaakbelasting, rioolheffing en hondenbelasting) kunt u betalen via een automatische incasso of een overboeking.

Uw aanslagbiljet digitaal ontvangen

Ook de gemeente Zaltbommel maakt gebruik van MijnOverheid. Dit betekent dat wij onze belastingaanslagen, indien u zich heeft aangemeld bij MijnOverheid, digitaal bij u aanbieden in uw Berichtenbox. Wilt u de aanslag gemeentelijke belastingen/WOZ-beschikking in de toekomst ook digitaal ontvangen in uw berichtenbox van MijnOverheid? Ga naar www.mijnoverheid.nl en activeer uw account. U kunt vervolgens zelf aangeven van welke instanties u de post digitaal wenst te ontvangen.

Automatische incasso

Wilt u in meer termijnen betalen, dan kunt u automatische incasso aanvragen. Het te betalen bedrag wordt dan rond de laatste werkdag van de maand in maximaal acht termijnen (lopend van eind maart t/m eind oktober) van uw rekening afgeschreven.
Voorbeeld: U vraagt automatische incasso aan in mei, dan resteren voor dit jaar nog 6 termijnen (mei t/m oktober) om te betalen.

Aanvragen, wijzigen of stoppen automatische incasso

U kunt online automatische incasso aanvragen, wijzigen of stoppen. U gebruikt hiervoor het online formulier (met DigiD):

Aanvragen, wijzigen of stoppen automatische incasso

Kunt u geen gebruik maken van DigiD, vraag dan een machtigingskaart voor SEPA standaard Europese incasso aan via belastingen@zaltbommel.nl of telefonisch via telefoonnummer 14 0418. Met de machtigingskaart kunt u automatische incasso aanvragen, wijzigen of stopzetten.

Overige manieren van betalen

Als u geen gebruik maakt van automatische incasso kunt u het te betalen bedrag van de aanslag, binnen drie maanden na dagtekening van het aanslagbiljet, overmaken via internetbankieren of via een overschrijvingskaart van uw bank. U kunt het bedrag overmaken op IBAN NL53 BNGH 0285 0816 24 ten name van Gemeente Zaltbommel. Vermeld bij uw betaling altijd het aanslagnummer als betalingskenmerk.

Betalen gemeentelijke belastingen in coronatijd

Mogelijk heeft u door de coronacrisis (tijdelijk) problemen om de gemeentelijke belastingen te betalen. Neem dan contact op met het team Belastingen via tel.: 14 0418. Zij kijken met u naar een oplossing.

Bezwaar maken / uitstel van betaling

U kunt bezwaar maken tegen de belastingaanslag. U moet het bezwaar indienen binnen 6 weken gerekend vanaf de datum die op het aanslagbiljet staat.

Als u bezwaar aantekent, moet u nog steeds betalen. U krijgt niet automatisch uitstel van betaling. U kunt wel in uw bezwaarschrift verzoeken om uitstel van betaling voor het bedrag waartegen u bezwaar maakt. Het (resterende) bedrag van de aanslag betaalt u gewoon binnen de vervaltermijnen, ondanks dat u een bezwaarschrift heeft ingediend. Zijn wij het eens met uw bezwaar? Dan krijgt u het teveel betaalde bedrag terug.

Meer informatie

Bekijk het incassoreglement gemeentelijke belastingen 2016 voor meer informatie. 

?>